Wednesday, November 23, 2005

Jos en Willem van Normanië


October 1066 - The Battle of Hastings

Willem van Normandië waagt zijn kansen om met zijn beresterk leger het op te nemen tegen de Britse koning Harold II. Ik dacht bij mezelf, zo een groot evenement, daar moet Jos bij geweest zijn.
En inderdaad, na dat ik de beroemde wandtapijten zorgvuldig heb onderzocht kwam ik hem tegen op een van de afbeeldingen.

Na nog meer te lezen en toch enigzins wat giswerk kwam ik er achter dat Jos Ghysen in den tijd nog iedere zondachtond een ontspannend pamflet tegen de deur timmerde van alle Vlaamse en Noord Franse kerken... een handeling die later nog door andere belangrijke mensen werd overgenomen.

Wat blijkt nu, dat de grootvader van Willem, Richard de Tweede van Normandië iedere zondag naar de mis ging om dan daarna zijn wekelijkse ontspanning te beleven met de geschriften van Jos.

De specifieke inhoud van Jos zijn geschriften is me niet volledig duidelijk, maar het kwam er op neer dat hij iedere week bij mensen op bezoek ging die iets interessants te vertellen hadden. Hij werd steevast bijgestaan door Triene, de wilde boerendochter van Veurne. Naar het schijnt heeft Triene 38 kinderen gebaard en is dan op haar 25ste gestorven aan de gevolgen van Sifilis.

Nu, Jos was zo populair bij Richard de Tweede dat hij gevraagd werd om zijn kleinzoon te leren schrijven. Uiteindelijk is Jos de priveleraar van Willem geworden en tevens zijn PR-adviseur. Hier stopt mijn bron ...


No comments: